Tribunalul Cluj a interzis companiei Uber să mai
furnizeze servicii pe raza municipiului Cluj-Napoca, cel puţin până la
soluţionarea procesului de concurenţă neloială intentat de Asociaţia de
Monitorizare Taxi Transilvania.
"Societatea de avocatură Câmpan & Timonea, angajată de
Asociaţia de Monitorizare Taxi Transilvania, a câștigat prima lupta în
procesul cu Uber. Instanța de judecată a dispus miercuri, 16 noiembrie
2016, încetarea furnizării serviciilor Uber pe raza municipiului
Cluj-Napoca până la soluționarea dosarului având ca obiect acțiunea de
concurenţa neloială. Astfel avem o primă confirmare că acest serviciu de
transport funcționează fără respectarea prevederilor legale pe
teritoriul municipiului Cluj-Napoca", se arată într-un comunicat de
presă remis de taximetriştii clujeni.
Decizia Tribunalului Cluj nu este definitivă şi poate fi
atacată în termen de cinci zile. Reprezentanţii Uber au declarat pentru
ZIUA de CLUJ că nu au primit încă o informare oficială în acest sens,
dar că vor contesta decizia în instanţă şi, de asemenea, vor continua
prestarea de servicii în Cluj-Napoca.
"Am aflat din presă despre această plângere. Uber este o aplicaţie, o
platformă digitală, care intermediază servicii între cei care le
solicită (pasageri) şi cei care le oferă - şoferi parteneri, care
colaborează (ocazional) cu Uber prin entităţi fiscale înregistrate. Vom
ataca decizia, între timp nu se schimbă nimic, continuăm să servim
cererea foarte mare din Cluj, unde sunt peste 10.000 de utilizatori.
Chiar dacă nedefinitivă, este o decizie împotriva recomandărilor
Comisiei Europene care spune clar că serviciile ca Uber trebuie
încurajate şi reglementate, nu interzise", au explicat reprezentanţii
Uber.
Amintim că aplicația Uber a devenit disponibilă în
Cluj-Napoca în data de 4 august 2016, moment ce a coincis cu debutul
celei de a doua ediţii a festivalului de muzică Untold (circa 300.000 de participanţi, n.red.). În această perioadă a izbucnit şi primul scandal între taximetriştii clujeni şi şoferii Uber.
Lucrurile au luat o întorsătură mai puţin plăcută, duminică noaptea, 7
august 2016, când au existat o serie de incidente între taximetriştii
clujeni şi şoferii companiei de ride-sharing.
Totul a pornit de la un şofer Uber care a vorbit urât cu un taximetrist şi
care apoi a fost blocat cu maşinile de mai mulţi taximetrişti. Şoferul
Uber a sunat la poliţie pentru a se plânge că este agresat. În replică,
mai mulţi taximetrişti s-au urcat ca şi clienţi în maşini conduse de
şoferi parteneri Uber şi au făcut comenzi la adresa Secţiei 6 de Poliţie
Cluj-Napoca.
În momentul în care s-au dat jos din maşini, taximetriştii au alertat
poliţiştii că se efectuează transport neautorizat de persoane. Şoferii
Uber au replicat că-şi duc nişte prieteni cu maşina.
"Uber este un serviciu ilegal, conform legii 129/2015 care
completeaza legea 38/2003. Ei spun ca fac ride-sharing. Noi nu am
împărţit maşina cu nimeni. Am făcut comandă exact ca la un dispecerat
taxi şi a venit maşina", a spus vicepreşedintele sindicatului
taximetristilor din Cluj, Ioan Pugna.
Scandalul s-a încheiat cu amenzi de câte 25.000 de lei, în
baza legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de
închiriere, pentru patru şoferi Uber. De asemenea, plăcuţele de
înmatriculare au fost reţinute 6 luni. Când au văzut că sunt
amendaţi, aceştia au sunat, la ora 01.00 noaptea, un avocat din
Bucureşti şi, ulterior, le-au spus poliţiştilor că nu mai au nimic de
declarat.
La ora 02.00, Uber era suspendat la Cluj şi nu se mai putea comanda maşină.
În ceea ce priveşte cele petrecute şi legalitatea Uber, compania susţine printr-un comunicat remis presei că:
"Uber dezaprobă ferm astfel de agresiuni şi acţiuni de intimidare ale
partenerilor Uber şi îi sprijinim în orice mod posibil. Uber este un
serviciu inovator, încă nereglementat - funcţionăm în România şi alte 20
de state europene. Există un demers de reglementare la nivelul UE, în
linie cu recomandările Comisiei Europene. Uber NU este un serviciu de
taxi - Uber este o aplicaţie de mobil care pune în legătură pasageri cu
şoferi parteneri, persoane care îşi împart maşina personală ocazional
pentru a-şi acoperi costurile maşinii sau pentru a face un venit în
plus. Uber reprezintă încă o opţiune la modalităţile de transport urbane
existente. Există însă actori privaţi care ar dori ca lucrurile să
rămână neschimbate şi care decurg la măsuri care pun în pericol
siguranţa fizică a pasagerilor şi ale şoferilor parteneri".
Întrebat în cadrul intervenţiei live pe Facebook, de luni
seara, 8 august 2016, despre incidentul dintre taximetriştii clujeni şi
şoferii Uber, primarul Clujului, Emil Boc, a declarat că Uber nu are
nevoie de autorizație de la primărie şi că doar poliţia naţională poate
face verificări în trafic pe această temă.
"Eu am spus foarte clar că nu am autorizat şi nu autorizez
funcţionarea acestui serviciu, Uber, la Cluj. După care, m-am uitat în
lege în detaliu şi am văzut că nu au nevoie de aprobare. Aceasta este o
altă temă. Nu este nevoie pentru a funcţiona să aibă o aprobare de la
Primăria Cluj-Napoca. În consecinţă, singura noastră relaţie
instituţională este cea cu serviciul de taximetrie al Clujului, pe care
îl asigurăm cu standuri de taxi, prin autorizaţii şi prin respectarea
celorlalte prevederi legale. Acuma, noi ce putem face, facem. Şi anume.
Chiar şi azi am discutat cu Poliţia Locală ca noi să nu lăsăm ca
standurile de taxi sau domeniul public, acolo unde este interzis, să fie
ocupate de maşini care prestează pentru Uber sau astfel de servicii.
Standurile de taxi sunt pentru taximetrele acreditate în Cluj-Napoca. Pe
de altă parte, doar poliţia naţională, cea care ţine MAI, poate opri în
trafic o maşină ca să verifice dacă are sistemul Uber", a eplicat
edilul.
Taximetriștii profesioniști și autoritățile susțin că
aplicația generează concurență neloială, întrucât șoferii Uber nu sunt
obligați să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească
taxe specifice taximetriei și nici nu li se cere vreo licență. De
asemenea, tarifele practicate de Uber sunt mai mici decât cele ale firmelor de taximetrie.
Cluj-Napoca este al doilea oraş din România, după Bucureşti
(februarie 2015), în care funcţionează aplicaţia Uber. Joi, 17 noiembrie
2016, a fost lansată şi în Braşov.
O casă de avocatură din Cluj-Napoca demontează argumentul înaintat de Uber, invocând punctual articole din lege.
"Uber este una din companiile americane care, prin intermediul
aplicaţiei pe care au dezvoltat-o, conectează clienţii cu şoferii
dispuşi să ofere contra cost servicii de transport. Cel care alege
traseul este clientul, iar plata serviciului oferit se face în mod
automat, de pe cardul acestuia, tariful fiind calculat pe baza traseului
urmărit prin GPS.
Conform clienţilor Uber, serviciile oferite de această companie sunt
net superioare celor oferite de firmele de taxi, maşinile sunt mai noi,
mai curate şi preturile sunt bune. Ce poate fi rău în asta? Adică de ce
să nu ne bucurăm de faptul că avem parte de servicii de calitate, cu
atât mai mult cu cât acestea ne mai şi scutesc de grija de a avea „bani
mărunţi" asupra noastră?
Menţionăm faptul că acest articol nu face nici cea mai mică referire
la serviciile oferite de către Uber sau la oportunitatea existenţei
acestui serviciu în România. Iniţiativa celor de la Uber este lăudabilă
şi trebuie să apreciem faptul că ei pun accent pe necesităţile
clienţilor, încercând pe cât posibil să vină în sprijinul acestora.
Acest articol vine să analizeze situaţia Uber doar din punctul de vedere
al legalităţii activităţilor desfăşurate de către aceştia.
În acest sens, facem trimitere la dispoziţii art. 7 din legea nr.
38/2003 aşa cum a fost ea modificată, articol care menţionează:
„Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se
execută numai de către transportatori autorizaţi, care deţin autorizaţii
taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii
conforme valabile, în cazul transportului în regim de închiriere,
eliberate în condiţiile prezentei legi, pentru fiecare autovehicul
utilizat".
Astfel, transportul public de persoane poate fi realizat doar de
către transportatori autorizaţi în condiţiile legii. Mai mult decât
atât, în alin. 2 al aceluiaşi articol se prevede expres că este
interzisă efectuarea transportului public de persoane, contracost, fără
deţinerea, după caz, autorizaţiei taxi valabilă sau a copiei conforme
valabilă.
Reprezentanţii Uber susţin faptul că activitatea şoferilor pe care ei
i-au angajat nu se încadrează în categoria transportului de persoane în
regim de taxi, ci este vorba despre un sistem ridesharing.
Practic, ridesharing este acţiunea prin care două sau mai multe
persoane iau în mod individual decizia de a călători spre o anumită
destinaţie iar, ulterior, se hotărăsc să găsească o altă persoană şi să
facă acest lucru împreuna pentru a-şi împărţi costurile călătoriei.
Din moment ce eu, în calitate de client Uber, accesez aplicaţia, îmi
setez locaţia şi locul de destinaţie dorit, după care chem şoferul să mă
ducă acolo, oare mai există vreun dubiu că această activitate nu poate
fi considerată ca fiind ridesharing?
Mai mult decât atât, pe lângă faptul că nu există această decizie,
anterioară comenzii, a şoferului de a ajunge în acelaşi loc de
destinaţie ca şi mine, nu există nici o împărţire a costurilor. În acest
sens, considerăm un exemplu demn de menţionat ca fiind ridesharing este
serviciul oferit de cei de la blablacar.ro. Fiecare persoană îşi
setează locul de plecare şi destinaţia, urmând ca, ulterior, să găsească
o altă persoană care doreşte acelaşi lucru.
Un alt argument folosit de cei de la Uber este acela conform căruia
şoferii nu primesc banii cash de la client, acesta nefiind un argument
suficient de solid. În acest sens, menţionăm că sunt şi alte firme de
taxi precum Clever Taxi sau Star Taxi care au dezvoltat aplicaţii şi
care au prevăzut această opţiune de plată prin intermediul cardului.
Acestea fiind spuse, concluzionăm prin a spune că activitatea
desfaşurată de cei de la Uber se încadrează în cadrul activităţilor de
transport public de persoane în regim taxi, expres reglementate de legea
nr. 38/2003, sens în care este necesară deţinerea autorizaţiei taxi
pentru a putea funcţiona în legalitate", explică, printr-un comunicat
remis presei, Paula Culda-Drăgușin de la casa de avocatură Bortoş Law.
Uber funcţionează la Cluj-Napoca din data de 4 august, aplicaţia fiind descărcată de peste 5.000 de persoane. Tarifele
promoționale sunt următoarele: 1,7 lei - de bază, 0,20 lei - pe minut
şi 1,7 lei - pe kilometru. Plata cursei se face electronic, prin
aplicaţie, fără numerar şi fără bacşiş. O cursă cu taxiul costă de
regulă 2,25 lei pe kilometru, plus pornirea de 2,25 lei. Este cel mai
mare tarif practicat în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu